Cedrah ontwikkelde in samenwerking met RST Zorgverleners, Salem Ridderkerk en het Hoornbeeck College een nieuw leerprogramma voor volwassen zij-instromers die een diploma Verzorgende IG willen behalen. Hiervoor is cofinanciering van het Rijnmonds Arbeidsmarkt Perspectieffonds (RAP) aangevraagd. Dit unieke traject richt zich op de behoeften van de deelnemers en de zorgsector.
Het idee voor dit leertraject ontstond door het aanhoudende tekort aan zorgpersoneel. “Als we niets doen, is de verwachting dat de in- en doorstroom van nieuwe studenten in de toekomst onder druk komt te staan”, begint Wilma Broer – van de Ruitenbeek, praktijkopleider in Salem. “We hebben steeds meer mensen met een volwaardig diploma Verzorgende IG nodig. Daarom hebben we een traject ontwikkelt voor zij-instromers, waarin hun kennis en ervaring uit andere branches optimaal benut kunnen worden.” Het programma is ontwikkeld vanuit de vraag uit de zorg, en niet vanuit het aanbod uit het onderwijs. Zo kan er goed ingespeeld worden op de daadwerkelijke behoefte in de zorg.
Optimaal leerproces
Rianne Muilwijk – van Hoepen, docent Gezondheidszorg bij het Hoornbeeck College: “Samen met de zorgorganisaties hebben we bij de ontwikkeling van het traject rekening gehouden met de behoeften van de studenten én de zorginstellingen. We stelden ons de vraag: wat zou mensen over de streep trekken om deze opleiding te volgen? Vanuit dat uitgangspunt hebben we het programma vormgegeven, in samenwerking met Kessels en Smit. Het kwalificatiedossier blijft natuurlijk leidend, maar we hebben gekeken hoe we het leerproces zo optimaal mogelijk kunnen vormgeven.”
“Het programma is flexibel en kan worden aangepast aan de situatie van de student”, vult Wilma aan. “Dit is belangrijk voor mensen met bijvoorbeeld een gezin. De opleiding biedt ruimte voor zelfstudie en e-learning, waardoor deelnemers minder vaak fysiek op school hoeven te zijn.”
Hybride leren
Jakelien Polinder is een van de deelnemers van de opleiding: “Het werkt perfect voor mij. Ik heb al veel ervaring, maar wilde graag bijleren zonder weer volledig naar school te moeten. Dit programma past helemaal in mijn plaatje, en het is goed te combineren met mijn gezin. Ik probeer vaste studiemomenten in te plannen. Het vraagt de nodige discipline maar ik hoef tenminste niet vaak naar school, dat scheelt enorm.”
Jantiene Bakker, medestudent van Jakelien, denkt daar net zo over: “We hebben een vast rooster van 10 weken, met thuisstudiedagen en praktijkdagen. De combinatie van leren op school en in de praktijk maakt het afwisselend. Op school werk ik samen met mijn klasgenoten, we vullen elkaar aan en ondersteunen elkaar bij opdrachten. En thuis doe ik de verdieping via e-learning. Die vrijheid is fijn, maar je moet inderdaad wel discipline hebben.”
Voor door- en instromers
Afhankelijk van de ervaring van de deelnemers kunnen zij binnen 1,5 tot 2 jaar hun diploma halen. Wilma: “Er doen doorstromers mee vanuit verschillende niveaus, maar ook mensen uit andere sectoren kunnen instappen. Zo is er onlangs een schipper gestart. Het was wel even wennen voor hem, maar inmiddels draait hij goed mee.”
Groeipotentie
Het mooie aan dit traject is dat bij succes ook door andere zorgorganisaties ingezet kan worden. Rianne: “We zien veel enthousiasme vanuit andere partijen in de regio. Maar we zijn al heel trots op wat we tot nu toe hebben bereikt. De eerste groep is succesvol gestart en we verachten dat er jaarlijks een nieuwe groep kan starten. Maar dat is afhankelijk van het aantal aanmeldingen natuurlijk.”
Dit programma biedt zij-instromers een unieke kans om een waardevol diploma te behalen en zo een bijdrage te leveren aan de zorgsector.
Heb jij als ondernemer ook een een project dat bijdraagt aan de instroom en het behoud van personeel in cruciale sectoren? Kijk eens op: www.werkcentrumrijnmond/rap