Ga naar de hoofdinhoud

Facilidoor opent deuren voor PRO- en VSO-leerlingen

Een baan vinden is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Via Facilidoor, een project van PROVSO.WORKS krijgen jongeren uit het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs de kans om hun talent te ontdekken in de facilitaire sector. Ze leren in de praktijk, onder begeleiding van ervaren docenten en betrokken werkgevers. Met steun van het Rijnmonds Arbeidsmarkt Perspectieffonds (RAP) wordt zo gebouwd aan een toekomst waarin ieder talent telt.

“Wij komen zelf uit de schoonmaaksector,” vertellen Annette van Waning, directeur en Natascha Sleeking, projectmanager bij PROVSO.WORKS. “Daardoor begrijpen we goed wat werkgevers nodig hebben om met deze doelgroep te werken en wat de kansen zijn in deze sector. We weten hoe belangrijk begeleiding is, zowel voor de jongeren als voor de bedrijven.”

Scholen en werkgevers bundelen hun krachten
PROVSO.WORKS is een samenwerkingsverband van praktijkscholen (PRO), voortgezet speciaal onderwijs (VSO) en werkgevers in de arbeidsmarktregio Rijnmond. Samen met het onderwijs en werkgevers realiseert het bedrijf arbeidsmarktgerichte projecten die ervoor zorgen dat jongeren de stap van school naar duurzaam werk kunnen maken.

“Vanuit de wens om meer samen te doen voor deze doelgroep, hebben we in 2019 PROVSO.WORKS opgericht”, vertelt Annette. “Bij ieder project zijn minimaal twee scholen uit verschillende schoolbesturen en één werkgever betrokken. Zo borgen we de samenwerking en kwaliteit. Facilidoor is daar een mooi voorbeeld van.”

Van concurrentie naar samenwerking
Met Facilidoor bundelen drie grote schoonmaakbedrijven, GOM, CSU en Vebego hun krachten, samen met werkgeversorganisatie Schoonmakend Nederland en de brancheorganisatie RAS. “Normaal gesproken zijn deze bedrijven concurrenten,” zegt Natascha. “Maar in dit project zetten ze hun eigen belangen opzij. Ze leiden jongeren op voor de branche, niet alleen voor zichzelf. Dat maakt dit project echt uniek.”

Leren door te doen
De jongeren werken drie dagen per week op locatie, eerst bij de Erasmus Universiteit en daarna bij Ahoy. Zo leren ze het schoonmaakvak in twee verschillende omgevingen kennen. Ze worden intensief op de werkvloer begeleid door een docent die zowel de leerlingen als de werkgever ondersteunt.

“Voor deze jongeren is leren in de praktijk de beste manier,” vertelt Natascha. “We beginnen bij werknemersvaardigheden; op tijd komen, verzorgd zijn, samenwerken. Daarna ontdekken ze wat bij hen past. De één werkt graag in een ziekenhuis, de ander in een kantoor of buiten als glazenwasser.”

Tijdens het traject behalen de leerlingen het branche-erkende basisvakdiploma schoonmaak van de RAS. Wie verder wil, kan zich specialiseren, bijvoorbeeld in glasbewassing of schoonmaak in de zorg.

Jongeren groeien, werkgevers bloeien
De resultaten spreken voor zich. “We zien jongeren enorm groeien in zelfvertrouwen,” zegt Annette. “Twee jongens zijn inmiddels glazenwasser geworden, iemand anders combineert haar bijbaan bij GOM met een vervolgopleiding in de zorg. Werkgevers zijn enthousiast: goede schoonmakers zijn schaars, en dit project helpt hen daarbij.”

De cofinanciering van RAP maakte het mogelijk om werkgevers te laten ervaren dat samenwerking loont. “Bedrijven investeren samen in opleiding, begeleiding en duurzame uitstroom,” legt Natascha uit. “Dat vraagt tijd en energie, maar zodra het loopt, werkt het echt.”

Een schakel in cruciale sectoren
Hoewel de schoonmaakbranche niet zelf onder de ‘cruciale sectoren’ valt, maakt ze die sectoren wel mogelijk, benadrukt Annette. “Zonder schoonmaak ligt alles stil. We dragen bij aan de zorg, het onderwijs en de kinderopvang door die plekken veilig en schoon te houden. Bovendien is de schoonmaak een startsector waar veel jongeren kunnen doorgroeien.”

Kijken naar wat wél kan
De bedoeling is dat dit project anderen inspireert om breder te kijken. “In sectoren als zorg of kinderopvang liggen de instroomeisen vaak hoog,” vertelt Annette. “Maar veel jongeren kunnen prima ondersteunende taken uitvoeren: ruimtes schoonhouden, maaltijden klaarmaken, kinderen een fijne omgeving bieden. Daarover gaan we graag in gesprek met bedrijven, want er is meer mogelijk dan men denkt.”

Natascha vult aan: “We hopen dat bedrijven de samenwerking blijven opzoeken. En dat dit concept zich verder verspreidt, ook buiten Rijnmond en binnen andere sectoren. Want het werkt! Voor jongeren, werkgevers én de samenleving.”

Mede dankzij cofinanciering van RAP konden scholen, brancheorganisaties en werkgevers samen laten zien wat mogelijk is als je over de grenzen van je eigen organisatie heen kijkt.

Wil jouw organisatie ook een project realiseren dat bijdraagt aan inclusieve arbeidskansen in de regio Rijnmond? Ga voor meer informatie naar https://werkcentrumrijnmond.nl/rap/